Švédsko 2007 - ... až za polárním kruhem

15. 2. 2009

Úvod                                                                                                                                                                               Je tu srpen a my (Jirka a moje přítelkyně Peťula)se chystáme na dovolenou do švédského královstvi.

Máme v plánu Švédsko procestovat od jihu až k polárnímu kruhu.Koupili jsme si síťové jízdenky Interrail pass,takže budeme cestovat převážně vlakem,i když k našemu nemilému překvapení letos Interrail pass značně podražil.

Švédsko 2007

5.8. neděle

V 10.00 odjíždíme vlakem z K.Varů do Ustí n./L. a odsud do Berlína,kde přestupujeme na vlak do Malmö.Vlak odjíždí ve 21.00 a přestože máme zaplacená pouze lehátka,tak dostáváme lůžkové kupé.V Sassnitzu se vlak nalodí na trajekt a přeplouvá do Švédska,my celou cestu prospíme.

6.8. pondělí

Do Malmö přijíždíme kolem 6hod. a vydáváme se do kempu na okraji města.

Po té jedeme autobusem na jih do obce Foteviken,kde je zajímavá, zrekonstruovaná vikingská vesnice,kde je možno si vyzkoušet i stará řemesla.

Odpoledne ještě míříme do Trelleborgu,kde jsou zbytky vikingské pevnosti z r.980.

V podvečer se vracíme do Malmö a procházíme si město,nad nějž se tyčí mrakodrap ve tvaru spirály.

7.8. úterý

Ráno se vydáváme opět na jih,tentokrát do města Ystad,kde si prohlížíme středověké centrum.

Hlavním cílem dne je však nejvýznamnější megalitická stavba Švédska, Ales Stenar,která se nachází  20km od Ystadu.Ales Stenar bylo postaveno v době bronzové a tato asi 50m dlouhá stavba ze vztyčených kamenů ve tvaru lodi sloužila k astronomickým,kultovním i pohřebním účelům.Tato památka je volně přístupná,o čemž svědčí i všudypřítomně se potulující krávy,které nám pořád lezou před objektiv.

Odpoledne se vracíme do kempu,od kterého je to k pláži jenom 100m a tak se koupeme v nepříliž teplém baltském moři.

8.8. středa

Brzy ráno vyjíždíme z Malmö do Kalmaru,kam přijíždíme po poledni.Bágly dáváme do úschovny a jdeme se podívat na vodní hrad ze 13.st. Hrad je poměrně zachovalý a má i zajímavý interiér.

Po prohlídce hradu jdeme na autobus,který nás přiváží na ostrov Öland,který je spojen s pevninou  6km dlouhým mostem.Ve městě Färjestaden se ubytujeme v útulném kempu,kde máme 10m od stanu malou pláž a taky je tu nádherné hřiště minigolfu..

K večeru se jdeme projít za město,kde je vztyčený Karlevistenen z 10.st.,jeden z mnoha runových kamenů na ostrově.Runové kameny se nalézají po celé Skandinávii,na kamenech jsou vytesány starogermánskými runami texty,nejčastěji pocházející z 9.-11.st-zlaté éry vikingů.

9.8. čtvrtek

V půjčovně si vyzvedáváme kola,protože dnes si chceme udělat malý výlet na jih ostrova.První zastávkou jsou pozůstatky pevnosti Bårby ze 4.st. a také nedaleké vikingské pohřebiště u Gettlinge.Máme za sebou asi 25km a šlape se nám celkem dobře,je tu samá rovina.

Po obědě,ke kterému jsme měli kuřátko,pokračujeme na jih ostrova,ke zrekonstruované pevnosti Eketorp.Kruhová pevnost z nasucho naskládaných kamenů sloužila svému účelu v letech 300-1300 n.l..Dnes zde najdeme také muzeum a vyzkoušeli jsme si dobová řemesla nebo lukostřelbu.Po zajímavé prohlídce Eketorpu nasedáme na kola a vracíme se podél východního pobřeží na sever.

U vesnice Seby zastavujeme u runového kamene na kterém je vytesán text:Ingjald a Näv a Sven vztyčili tento kámen na památku Rodmara svého otce.

Potom už pokračujeme zpět do kempu za mírného protivětru a já začínám pocitovat,že jsem si sedl na kolo asi po 5 letech.Posledních 20km toho už mám docela dost a po příjezdu do kempu a při pohledu do mapy zjištuju,že jsme dnes ujeli s Peťulou téměř 110km!

Mám dost,ale ještě se jdeme projít do města,kde si na srazu veteránů prohlížíme auta z 50. a 60.let

Večer pozorujeme západ slunce a pak usínáme únavou.

10.8. pátek

Nemůžu ani pořádně chodit,bolí mě prdel i nohy,ale i tak se vydáváme do 15km vzdálené pevnosti Gråborg pocházející z let 300-1300 n.l..Pevnost je velmi podobná té z Eketorpu,ale na rozdíl od ní není zrekonstruovaná,takže nevypadá tak impozantně.

Po návratu do kempu hrajeme minigolf a jdeme se vykoupat.Pak balíme stan a přejíždíme do Kalmaru.

Z Kalmaru se přesunujeme vlakem do Stockholmu,kam přijíždíme k večeru.Ve 22.00 nám jede vlak na sever,máme totiž v plánu i cestu za polární kruh.

11.8. sobota

Většinu noci jsme prospali.Směřujeme do Luleå,kam přijedeme kolem 14hod.

Vlak je úplně plný,tak jsme dostali kupé,kde jsou i zvířata,takže máme psí společnost.Cestu si krátíme kartami a nebo čumíme z okna.

Po příjezdu do Luleå přesedáme na vlak do Gällivare,kde také končíme dnešní den.Ve vlaku jsme strávili asi 18 hodin.

Najdeme kemp a pak se ještě couráme v okolí města po lese.Jsme za polárním kruhem a tak se začíná stmívat až po půlnoci,trochu nezvyk pro středoevropana.

12.8. neděle

Počasí od rána nevypadá moc příjemně,začíná chcát a fouká vítr.Máme namířeno do národního parku Abisko u jezera Torneträsk nedaleko norských hranic.Po 3.5 hodinach přijíždíme k Abisku,vystupujeme na nádraží a 300km za polárním kruhem zaslechneme češtinu.

Tlačí nás čas a tak hned vyrážíme do okolních kopců.Po hodině se na jeden z nich vyšplháme,obdivujeme a fotíme nádherné scenérie.Počasí se vyjasnilo a všude okolo jen hory a jezera,prostě severská divočina.Bohužel máme málo času a tak zde trávíme jenom něco přes 3 hodiny.

Na zpáteční cestě se ještě stavíme ve městě Kiruna.Kiruna je moderní město,které se proslavilo zejména těžbou železné rudy,která se zde těží dodnes.Okolí města tak spíše připomíná oblast severních čech,než nedotčenou severskou přírodu.Potom se po železnici,kterou dělníci stavěli i v 30° mrazech,vracíme do Gälliväre.

Večer v kempu rozděláváme oheň a opejkáme si párky.Přisedl si k nám nějakej Ital a lámanou angličtinou si s makaronem povídáme až do půlnoci.

13.8. pondělí

Dnes se vracíme na jih,ale vlak odjíždí až v 17.00.Procházíme se městem,kde toho ale moc k vidění není a tak se raději jdeme projít do přírody,kde nacházíme velké množství hub,borůvek a ostružin.

Odpoledne nasedáme do opět natřískaného vlaku,ve kterém strávíme následujících 12 hodin.

14.8. úterý

V 5 ráno prijíždíme do stanice Solleftea,kde hned přestupujeme na vlak do Östersundu.

Ubytujeme se v kempu a pak  procházíme si příjemně klidné město na břehu jezera Störsjon. Součéstí města je i ostrov Frösön,na kterém se nachází nejseverněji vztyčený runový kámen ve Švédsku, na kterém je vytesán text:Ostman syn Gudfustův dal vztyčit tento kámen,zřídit tento most a pokřtít Jämtland.Esbjörn postavil most a Rivn vyryl tyto runy.

15.8. středa

Ráno se rozhodujeme jestli dnešní den zůstaneme v Östersundu nebo se přesuneme do Stockholmu.Nakonec balíme stan a cestujeme do hlavního města švédského království.

Do Stockholmu přijíždíme k pozdnímu odpoledni.Naše první cesta vede do infocentra,kde zjištujeme možnosti ubytování v kempech a vybíráme si nejbližší variantu,City kemp vzdálený půlhodku od nádraží.

V kempu zůstaneme následující 3 noci,ale hned od začátku poznáváme,že to nebyla štastná volba.Kemp je plný a tak je stan vedle stanu,všude špína,skoro nefunkční kuchyň,hosty jsou převážně uječení jižani a je to nejdražší kemp,ve kterém jsme byli.Jsem trošku vytočenej. Ne,jsem spíš nasranej.

16.8.  čtvrtek

Celý dnešní den věnujeme prohlídce Stockholmu.

Začínáme ve Skanzenu,nebo-li v muzeum pod otevřeným nebem,které vzniklo jako první svého druhu na světě a dalo pojmenování všem podobným muzeiím.Ve Skanzenu se nachází domky pocházející z celého Svédska od 17. do 19.st. Můžeme zde spatřit funkční poštu,sklárnu,selská stavení i obydlí Sámů.Dále je tu také zoo a různé atrakce pro děti.Přímo v centru Stockholmu jsme se vrátili o 2 století nazpět a 4 hodiny zde uběhly jak nic.

Po Skanzenu navštěvujeme nedaleké Vasa muzeum,v němž je umístěna loď Vasa ze 16.st.    V tomto 4 patrovém muzeu je možné vidět loď v celé její kráse,poté co byla vyzvednuta  ze dna moře,kam se potopila téměř ihned po spuštění na vodu.Dozvíte se zde vše o stavbě lodi,i proč  tato chlouba švédského loďstva klesla ke dnu.

Asi 100m od muzea je kamenný památník připomínající potopení trajektu Estonia,na kterém zemřelo také mnoho švédských občanů.

17.8. pátek

Dnes je naším cílem univerzitní město Uppsala ležící 50km severně od Stockholmu.

Po příjezdu do Uppsaly hned pokračujeme do 5km vzdálené Gamla Uppsaly,kde se nachází významné historické i kulturní centrum.Na místě,kde dnes stojí kostel,v jehož zdi je runový kámen z r.978,na němž je vytesán text:Sigrid Englandsfararen vztyčil tento kámen na památku Vidjärva.,stával dříve velký  pohanský chrám,ve kterém byly sochy severských bohů Odina,Thora a Freye.Naproti kostelu leží menší kopec Tinghög,na kterém v dobách Vikingů rokovali svobodní muži z celého kraje.Opodál leží 3 mohyly ze 6.st.,kde jsou pohřbeni králové kmene Sveů,podle nějž dostalo jméno celé švédské království.

V Uppsale navštěvujeme největší katedrálu ve Skandinávii,ve které se nachází mimo jiné ostatky sv. Erika,patrona Švédska,nebo hrob botanika Carla von Linné.

Po návratu do Stockholmu míříme na jeho severní předměstí do Täby,kde se nachází Jarlabankiho silnice a dva runové kameny z 11.st..Na prvním stojí:Jarlabanki vztyčil za svého života tyto kameny na svoji počest a postavil tento most  pro dobro své duše.Byl jediným majitelem celého Täby.Bůh pomáhej jeho duši. ,a na druhém:Jarlabanki nechal tyto kameny vztyčit za svého života a tuto silnici postavit pro spásu své duše.Sám vlastnil  celé Täby.Bůh ochraňuj jeho duši. No je vidět,že Jarlabanki  byl asi skromný člověk.

Na cestě zpět poznáváme,že Interrail neplatí na městské vlaky a musíme zaplatit 180sek, trochu drahé svezení.

18.8. sobota

Opět se probouzíme do slunečného dne a jdeme do centra,kde si kupujeme výlet lodí na ostrov Björkö.

Po 2 hodinové plavbě přistáváme na ostrově a za vtipného výkladu průvodců si prohlížíme pozůstatky nejstaršího švédského města Birky z r.750.Na stejném ostrově se též nachází největší vikingské pohřebiště ve Skandinávii.Po té  ještě navštěvujeme malé muzeum,kde jsou velmi povedené modely středověké Birky.

Odpoledne se vracíme zpět a procházíme se uličkami Starého města a nakupujeme pár suvenýrů.

Kolem 16hod se přesunujeme do 100km vzdálené Eskilstuny,kde stavíme stan ve skoro prázdném,čistém a vybaveném kempu,pravý opak City kempu.

19.8.  neděle

Nikam nespěcháme a tak jsme si trodhu přispali.Po poledni přicházíme do středověkého městečka Mariefred,kde u jezera Mälaren leží zámek Gripsholm.

Uvnitř je zámek velmi pěkný a je v něm umístěna jedna z největších sbírek obrazů v Evropě. Kolem zámku se rozprostírá park,kde jsou také umístěny u příchozí cesty dva runové kameny.  Na jednom je vyrytý text: Hälgalv a Öulv nechali vztyčit tento kámen na pamět jejich bratra Kätillmunda a postavili most na pamět jejich matky Somy. A Brune ..... její bratr vyryl tyto runy Druhý kámen je jeden z asi 30 dalších,které stojí ve Švédsku a odkazují na legendární výpravu vikinga Ingvara,který se dostal až ke Kaspickému moři do země Arabů(Serkland),kde většina z nich zemřela.Text zní: Tola vztyčila tento kámen pro svého syna Haralda,Yngvarova bratra. Odvážně pluli za lesklým zlatem.Na východě knížata krmili orli.Zemřeli na jihu Serklandu.

Opouštíme Mariefred a vracíme se do Eskilstuny,kde nás čeká poslední noc v zemi Tří korunek

20.8. pondělí

Balíme stan,loučíme se s Eskilstunou a přes Stockholm a Linköping přijíždíme do Jönköpingu.

Procházíme si město ležící na břehu jezera Vättern a po 14hod odjíždíme směr Malmö,kam přijíždíme v podvečer.

Ve 21.00 nám odjíždí vlak do Berlína.V Trelleborgu se opět naloďujeme na trajekt,kde hoďku trávíme na palubě a pak jdeme spát.

21.8. úterý

Probouzíme se v Berlíně a přestupujeme na vlak do Ustí n/L,kam přijíždíme odpoledne a pak už nás čeká jen cesta do Varů.

Závěr

Doprava vlakem  i autobusem po Švédsku je rychlá a moderní,ale vzhledem k vzdálenostem by se určitě hodilo auto.Začínám dokonce uvažovat o tom,že bych nějaké auto koupil,Interrail dost zdražil a to jsme museli ještě dost připlácet za rezervace a vlakem se všude taky nedostanem.Tak to byla možná moje poslední dovča bez vlastního dopravního prostředku.

Kempy byly až na ten ve Stockholmu na výborné úrovni,čisté, se standartním vybavením a někde i něco navic.

Procestovali jsme Švédsko od jihu až za polární kruh a dovolená splnila naše očekávání.      Ve Švédsku si každý dokáže najít to,co na dovče hledá,at už to jsou čisté pláže u moře,pravěké a středověké památky jižního a středního Švédska,nebo nádherná příroda na severu.

Nám se nejvíce líbilo na ostrově Öland a na severu v Laponsku,kde jsme ake strávili bohužel jen 3 dny.Možná jsme pobyli zbytečně dlouho v okolí Stockholmu,kde nám dojem trochu pokazilo ubytování.Místo toho jsme mohli více procestovat sever,ale tak alespoň máme o d§ůvod navíc se do země Tří korunek vrátit.

Praktické informace

vlaky-Interrail +26 - 13600kč ,-26-18000kč                                                                                          -Stockholm-Gällivare rezervace 100sek-300kč                                                                                      -Berlín-Malmö příplatek lehátko 1os.-400kč

autobus-Malmö-Foteviken 50sek-150kč

výlet lodí na Björkö 300sek-900kč

půjčení kola 1den/os 70sek-210kč

kemp 2os+stan/noc 100-200sek-300-600kč

vstupy do muzeí,hradů atd. 50-100sek-150-300kč

ceny v supermarketu- 1,5-2x dražší než v Čr

dovolená vyšla celkem cca na  38000kč

počasí-půl dne pršelo,jinak občas oblačno,ale většinou polojasno až jasno                                              -den 17-25°                                                                                                                                                    -noc   7-15°