Anglie+Skotsko 2006 - Británií křížem krážem

12. 2. 2009

Úvod

Minulý rok v září jsme byli s Mončou ve Skotsku a tato země nás tak okouzlila,že jsem se tam rozhodl vydat za půl roku znovu,ale tentokrát pojedu sám,protože Monča odletěla na 2 roky do USA. 13 denní dovolenou jsem si naplánoval na květen a rozdělil jsem jí nakonec  půl na půl mezi Anglii a Skotsko,s tím že navštívím místa která jsem při předešlých cestách po Británii nestihl.

Cestovat budu jako každoročně vlakem k čemuž mi poslouží síťová jízdenka Interrail pass a přespávat budu po hostelech.Stravovat se budu převážně na konzervách a sendvičích.

Anglie + Skotsko

17.5.středa

Ráno nakupuju zásoby jídla na 10dní a balím to i s věcma všechno do báglu.

Odpoledne jedu autobusem z K.Varů do Plzně,odkud  v 19.hod odjíždím se Student agency do Londýna.Autobus má zpoždění,tak odjíždím až ve 20.30.Do půlnoci koukám na tv a pak se mi podaří usnout.

18.5.čtvrtek

V 5 ráno jsme u Calais a po pasové kontrole vjíždíme do Eurotunelu.Za půl hoďku už vidím bílé doverské útesy a za další 2 hoďky vystupuju v Londýně.Přesouvám se metrem na Paddington station a vlakem pokračuju do Bath,kde si zamlouvám v hostelu noclech na příští 2 noci.

Pak se vydávám do Swindonu,kde zjišťuju autobusové spoje do vesnice Uffington,kam se chystám zítra.

Po návratu do Bath si procházím toto město s římskými lázněmi,kde už jsme byli se ségrou před 2 roky.

19.5.pátek

Vlakem jedu do Swindonu,kde přesedám na autobus do obce Ashbury.Tam vystupuju a pěšky se vydávám k 6km vzdálenému Uffingtonu.

Nad obcí se nachází jeden z nejznámějších vápencových obrazců,White horse,starý 4000let. Bílý obrazec ve tvaru koně,či možná draka je dlouhý několik desítek metrů.Na protějším kopečku zvaném Dragons hill,podle legendy sv. Jiří zabil draka.Nad obrazcem se nachází prehistorická pevnost obehnaná příkopem a valem,která pravděpodobně měla souvislost s Bílým koněm.

Cestou zpět se zastavuju u neolitické hrobky Waylands smithy,kde si dávám sváču.

Po návratu do Bath se procházím po městě a nakupuju si nějaký oblečení.

20.5.sobota

Balím si věci,ale bágl si ještě nechávám v hostelu  a mířím na jih do Dorchesteru.

Po příjezdu do města jdu hned na autobus,který mě odváží  do obce Cerne Abbas,kde  je na kopci za vesnicí jeden z několika desítek vápenných obrazců jižní Anglie.Na tomto 60m dlouhém obrazci je znázorněna mužská postava s obrovským penisem,pravděpodobně bůh plodnosti.

Po 2 hoďkách se vracím do Dorchesteru,procházím si středověké centrum a pak zamířím k 5km vzdálené pevnosti Maiden castle pocházející z doby kamenné,kterou později využívali Keltové i Římané.Tato monumentální, z dálky viditelná pevnost je obehnaná trojitým valem a uvnitř jsou pozůstatky kamenných základů římských staveb.Po prohlídce pevnosti se vracím do Dorchesteru,kde  jěště navštívím římský amfiteátr Maumbury ring.

Na nádraží si chci zamluvit rezervačku na noční vlak do Penzance,ale úplně jsem zapomněl,že v sobotu noční vlaky nejezdí.To je čára přes rozpočet, se kterou jsem nepočítal.

Vracím se do Bath,do hostelu,kde mám bágl a chci zde přespat další noc,ale mají bohužel plno.V 9 večer tak musím hledat jiný hostel,což se mi naštěstí podaří.Na hostelu kecám s nějakým Mexičanem o fotbale a pak jdu spát.

21.5.neděle

Už jsem měl být v Cornwallu,ale protože jsem blbej,tak jsem zbytečně ztratil jeden den.Do Cornwalu se dostávám přes Bristol.Do Penzance přijíždím odpoledne a hledám nějaký hostel

Po té co se ubytuju,se kolem 16hod rozhoduju kam zamířím.Volba padla na dolmen Lanyon Quoit,ke kterému jdu pěšky.Ke zmíněnému dolmenu jsem ovšem nedorazil,protože jsem špatně odbočil a ke všemu jěště začal pěknej chcanec,takže do hostelu jsem se vrátil úplně promoklej.

22.5.pondělí

To co se mi nepovedlo včera,musím napravit dnes a tak se  vydávám k portálovému dolmenu Lanyon Quoit.

Cesta vede po větrem ošlehané planině kolem vřesovišť,tolik typickými pro Cornwall.K dolmenu přicházím po hoďce a pak pokračuji ke 3 km vzdálenému kameni s dírou Mên-an-Tol.O tomto kameni se traduje,že pokud chcete být zdravý,máte dírou prolézt,nebo jí alespoň prostrčit ruku,což samozřejmě učiním.

Po cestě ještě míjím menhir Scryfa a pokračuji k pobřeží,kde mě opět zastihne slejvák a tak se do St.Ilves nechávám odvézt autobusem.V St.Ilves si procházím město a když vyleze sluníčko,tak na pláži krmím ptáky buchtou.

Pak se vracím do Penzance a protože mám čas,tak zamířím k pozůstatkům pravěké vesnice Chysauster,kam se ale nedostanu,protože mají zavřeno.

Pokračuji dále k portálovému dolmenu Mulfra Quoit a večer se vracím do Penzance.V nohám mám asi 35 km.

23.5.úterý

Do Londýna odjíždím až odpoledne,tak se ráno vydávám ke 12km vzdálenému kamennému kruhu Merry Maidens z doby bronzové.Cestou se ještě stavím u neolitické hrobky Tregiffian.

Na cestu zpátky se vydávám autobusem a k mému překvapení je to doubledecker bez střechy.Vylézám si nahoru a sedám si na levou stranu,kde ale nikdo z místních nesedí a brzy pochopím proč.Když se autobus rozjel,tak se o přední sklo napružila větev a trefila mě přímo do čumáku.Hned si přesedám napravo.

Odpoledne odjíždím do Exeteru,kde navštěvuji katedrálu z 10.st. a pak pokračuji do Londýna.

V Londýně se přesouvám na jiné nádraží,odkud před půlnocí nasedám do vlaku směřujícím do skotského Glasgow.

24.5.středa

Ráno v 8 jsem v Glasgowě a v 9:30 mi odjíždí vlak do Fort William.Cesta trvá přes 3 hodiny,ale vede nádhernou krajinou,mezi horami,jezery a vodopády.Trať je samá zatáčka,což obzvlášť poznám na záchodě a protože vlak v zatáčce i přibrzdil,tak jsem si nachcal na boty.

Po poledni jsem ve Fort William a jdu se ubytovat.Přemýšlím,co budu dělat zbytek odpoledne.

Rozhoduju se,že si projdu cestu na horu Ben Nevis.Po hoďce cesty údolím Glen Nevis vylézám nahoru,ale vylezu jenom do půlky a vracím se.Vrchol si nechám až na zítra.

Při návratu do města se zastavuju  u místního hřiště a sleduju hru zvanou hurling.Tento keltský sport je trochu podobný pozemnímu hokeji,ale v mnohem tvrdším podání.

25.5.čtvrtek

Dnes mě čeká výstup na nejvyšší horu V.Británie,Ben Nevis 1344 m.Vzhledem k tomu,že vycházím téměř od moře,tedy z bodu nula,to bude trochu náročnější,asi 9 hodin chůze.

Jdu tou samou trasou jako včera,je slunečno  a teplo,ale to se od 800m začíná měnit.Objevuje se mlha a sníh,kterého začíná přibývat.Na vrcholu,kam dorazím po 4,5 hodinách,je už asi 30cm sněhu,teplota pod nulou a všude je mlha,takže je bohužel vidět tak na 20m.Dávám sváču a pak sestupuju dolů.

Kolem 17 hod. jsem ve Fort William a protože na hostel se mi nechce,jdu k nedaleké zřícenině hradu Inverlochy,ze kterého zbyly jen obvodové zdi.

K večeru se ještě procházím po městě a pak jdu do hostelu,kde se seznamuju s hrozně ukecaným brazilcem.Po hodině a půl už z něj mám hlavu jak pátrací balón,tak mizím do sprchy,ale k mý smůle se jde brazilec taky sprchovat.Ležím v posteli a brazilec furt něco žvaní,už ho ani neposlouchám.No to bude noc.

26.5.pátek

Loučím se s brazilcem a jdu na vlak,který mě odváží do Glasgow,kam přijíždím po poledni.

Procházím si centrum Glasgowa a navštěvuji katedrálu sv.Munga z 12.st.

Odpoledne se přesouvám do Stirlingu,kde se ubytuju v hostelu,ve kterém jsme byli před půl rokem se ségrou.

27.5.sobota

Dneska bude odpočinkový den,vydávám se do Edinburghu,kde se jen tak courám městem a nakupuju suvenýry.

Odpoledne se vracím do Stirlingu,jdu si prohlédnout památník W.Wallaceho a pak sedím v parku a čumím do blba.

28.5.neděle

Mířím na sever do pohoří Cairngorm,kde chci zdolat 2.a 3.nejvyšší horu Skotska.Od rána je ale špatné počasí a po příjezdu do Aviemore,kde je mlha,prší a obloha je hodně zatažená, měním plán.Do hor to nemá cenu a tak pokračuji do Inverness,kde si nechávám bágl v úschovně.

Vlakem se vydávám do Inverurie,odkud jdu pěšky k 7km vzdálenému kamennému kruhu Easter Aquhorthies.

K večeru se vracím do Inverness a čekám do 21 hodin na vlak jedoucí do Londýna.

29.5.pondělí

V 8 ráno se probouzím v Londýně.Přesouvám se metrem na Victoria station a jdu k autobusu,který odjíždí v poledne.

V autobuse koukám na film a pak se snažím usnout,ale moc se mi to nedaří.

30.5.úterý

Ráno v 5 jsme v Plzni,kde na mě čeká táta a odváží mě domů.Na 3 hoďky se vyspím a v 9 mažu do práce.

Závěr:

Na mojí 4.návštěvě Británie jsem se zaměřil hlavně na prehistorické památky jižní Anglie a Cornwallu a hory ve Skotsku.

Cornwall,ležící v jihozápadním cípu Anglie,považuji za nejhezčí a nejromantičtější část Anglie. Tento kraj s keltskými kořeny nabízí kromě drsné přírody také spoustu středověkých i pravěkých památek.

Druhou polovinu jsem strávil ve Skotsku,kde jsem měl v plánu zdolat 1., 2. a 3. nejvyšší horu skotského království.Kvůli nepřízni počasí jsem se do pohoří Cairngorm nakonec nevydal,tak jsem stanul jenom na vrcholu Ben Nevisu.Určitě to ale nebyla poslední návštěva Skotska,tak snad někdy příště.

Praktické info:

1£-45kč

Interrail pass +26 - 6600kč

bus-Plzeň-Londýn zpáteční - 2800kč

hostely - 11-13£ - 500-590kč

dovolená-celkem cca - 19 000 kč

počasí -Cornwall - každou chvíli jinak,chvíli déšť a chvíli sluníčko,teploty  - 15-20°            počasí-Skotsko - polojasno a kolem 18-22°,v horách sníh,mlha a kolem 0°